Pages

Wednesday, December 10, 2008

Duit Raya Dengan Dinar Emas

Assalamualaikum sahabat-sahabat sekelian,
Selamat Aidil Adha kami ucapkan kepada anda dan semoga anda berbahagia bersama keluarga di hari yang mulia ini. Kami amat gembira kerana telah mendapat duit hari raya berbentuk dinar emas tulen pada 2 Disember, 2008 dari Mariwasa Kraftangan Sdn. Bhd. Kami telah menempah 1 dinar and 4 dinar emas ini pada bulan Oktober yang lalu. Ia mengambil masa sebulan lebih untuk siap. Memberi dinar emas adalah satu idea yang baik untuk duit hari raya. Ini adalah kerana ia sejajar dengan ayat al Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 267 yang bermaksud:
Hai orang-orang yang beriman, nafkanlah sebahagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebahagian yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu memilih yang buruk-buruk lalu kamu nafkahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mahu mengambilnya, melainkan dengan memejamkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.

Oleh itu, kita disarankan supaya menghadiahkan yang baik-baik kepada orang lain. Hadiahkanlah kepada orang benda-benda yang kita sendiri suka menerimanya, seperti emas. Rasa-rasanya ramai orang gembira menerima emas berbanding lain-lain hadiah. Seperti contoh, ada dikalangan kami yang sudah mula memberi hadiah dinar emas kepada anak-anak semasa hari raya. Dari kecil anak-anak ini sudah tahu kewujudan dinar emas dan tahu menghargainya. Malahan ada dikalangan anak-anak ini yang meminta ibu bapa mereka menukarkan duit simpanan mereka kepada dinar emas! Ini adalah satu petanda yang baik untuk masa depan ummah. Diharapkan lebih ramai lagi ibu bapa yang akan mengambil tindakan sebegini, terutama disaat ini apabila harga emas adalah rendah. InsyaAllah.

(We will post the translation of this posting in the near future).


1 Dinar dan 4 Dinar


4 Dinar


1 Dinar

3 comments:

Mohd Nadzri Kamsin said...

Cadangan yang menarik.

AZRUL said...

salam, sy pon berminat nak tempah Dinar..Azrul 0177675446

Penggerak Dinar Emas said...

Salam Cikgu Azrul,
InsyaAllah kami akan menghubungi Cikgu Azrul dalam masa terdekat. Boleh bagi email address?