Pages

Tuesday, July 24, 2012

Deklarasi Bandung 2012

 
      Pada hari Rabu, 04 Julai 2012 bersamaan dengan 14 Sya'ban 1433H telah berlangsung satu Persidangan Antarabangsa Pembebasan Al-Quds dan Palestin atau pun International Conference For The Freedom of Al-Quds and Palestine di  Hotel Savoy Homann, Jalan Asia Afrika, Bandung, Indonesia. Majlis telah berlangsung selama 2 hari iaitu sehingga hari Khamis, 05 Julai 2012 dan dihadiri oleh ratusan peserta dari Palestin, UK, Turki, China, Jordan, Monaco, Malaysia dan lain-lain lagi,

     Persidangan ini telah di anjurkan oleh Aqsa Working Group (AWG), Medical Emergency Rescue Commite dan juga Jamaah Muslimin (Hizbullah). Pada persidangan tersebut telah terhasil satu deklarasi seperti yang berikut:

DEKLARASI BANDUNG

  1. Bagi menjayakan perjuangan pembebasan Al-Quds dan Palestin maka perlu ada sokongan padu dari kaum muslimin pada khususnya dan komuniti antarabangsa pada khususnya. 
  2. Bagi menyatukan langkah perjuangan pembebasan Al-Quds dan Palestin, hal-hal yang berikut telah disepakati:
A. Mengamanahkan kepada H. Muhyiddin Hamidy (Jamaah Muslimin) sebagai pemimpin bagi mencapai usaha-usaha untuk mempercepat pembebasan Al-Quds dan kemerdekaan Palestin yang disokong oleh organisasi-organisasi yang peduli dalam permasalahan Palestin.
B. Di bawah kepemimpinan beliau dibentuk suatu Majlis Syura yang akan menyediakan persiapan menegakkan Khilafah sebagai rujukan bagi perjuangan pembebasan Al-Quds dan Palestin maupun pembelaan kepentingan muslimin antarabangsa.
C. Majlis Syura tersebut terdiri dari perwakilan peserta persidangan ini.
D. Lanjutan daripada persidangan ini maka Majlis Syura akan:
  1. Menyebarkan keputusan persidangan ini kepada pihak-pihak Pemerintah dan Parlimen untuk menyampaikan mesej pembebasan Al-Quds dan Palestin melalui Agensi Kerajaan dan seterusnya kepada Liga Bangsa (United Nation).
  2. Melakukan pembelaan terhadap bangsa Palestin terutamanya kaum perempuan dan anak-anak serta mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk mengadili kejahatan rejim Zionis Israel atau pemimpin-pemimpinnya yang zalim.
  3. Mengumpul dan menguruskan bantuan-bantuan yang berbentuk material ataupun bukan untuk menolong Al-Quds dan Palestin.
  4. Mendesak Pemerintah Republik Indonesia untuk membuka pejabat konsul di wilayah jalur Gaza bagi urusan diplomasi.
  5. Mempersiapkan pelaksanakan persidangan selanjutnya di Gaza atau tempat-tempat lain yang sesuai dengan situasi dan keadaan.
  6. Mengutus delegasi untuk memudahkan urusan perdamaian antara parti-parti di Palestin serta mempromosikan kesatuan muslimin di Palestin.
  7. Menganjurkan boikot terhadap produk-produk yang menyokong rejim Zionis Israel.
Bandung, 15 Sya’ban 1433 H. / 5 Julai 2012 M.
Atas Nama Peserta Persidangan
 Ahli Mesyuarat:
Prof. Dr. M. Abdurrahman, MA.
Dr. Mahmoud H. Anbar
H. Achmad Michdan, SH.
Drs. Zainuddin Musyaddad, MA.
 Abdul Halim bin Abdul Hamid
Awang Suffian Awang Piut
Agus Sudarmaji, Psi., MSc.
Subhan Amier Chaf, Lc., MA.
Dr. Nutfitri Taher
Dr. Rahima Embong

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Bandung Declaration 2012

  1. To success of A-Quds and Palestinian liberation struggle demands more tangible support from the Muslims in particular and the international community in general.
  2. In order to unify the liberation struggle for Al-Quds and Palestinian, agreed the following matters :
A. Appointing H. Muhyiddin Hamidy as the leader for the endeavors to accelerate the liberation of Al-Quds and Palestine’s independence that is supported by organizations that care about the Palestinian issues.
B. Under his command the team will establish the Syuro that will follow up the preparations to build the caliphate as a referral to the struggle for the international Muslims affairs.
C. The Syuro team consists of the participants of this conference.
D. This Syuro will follow up the conference by:
  1. Spreading the results of this conference to the government and parliament institutions to confirm the message of the liberation of Al-Quds and Palestine trough the State Agency to United Nations.
  2. Providing advocacy for the Palestinian people, especially woman and children and take the steps necessary to prosecute the Zionist regime of Israel or its leaders who commit war crimes.
  3. Collecting and organizing the assistance of both material and non material to help Al-Quds and Palestine liberation.
  4. Urging the Republic of Indonesian government to open a consulate in Gaza for diplomatic service.
  5. Preparing for the next conference in Gaza or elsewhere according to evolving circumstance.
  6. Sending delegations to Palestine to facilitate peace reconciliation of factions and to promote Muslim Unity in Palestine.
  7. Initiating a boycott against products that support the Zionist regime of Israel.
Bandung, 15 Sya’ban 1433 H. / 5 Juli 2012 M.
On Behalf of the Conference Participants
The Team :
Prof. Dr. M. Abdurrahman, MA.
Dr. Mahmoud H. Anbar
H. Achmad Michdan, SH.
Drs. Zainuddin Musyaddad, MA.
Dr. Abdul Halim bin Abdul Hamid
Awang Suffian Awang Piut
Agus Sudarmaji, Psi., MSc.
Subhan Amier Chaf, Lc., MA.
dr. Nutfitri Taher
Dr. Rahima Embong


No comments: