Pages

Sunday, November 9, 2008

Dinar dan Dirham: Matawang Penyelamat Ummah

Pengenalan

Atas kejahilan manusia, rata-rata tidak menyedari bahawa akar umbi masalah yang dihadapi dunia kini adalah berpunca dari sistem ekonomi konvensional dan matawang fiat yang digunapakai setiap orang di dunia. Hutang yang kian bertambah, inflasi, pengangguran, kadar faedah yang tinggi, harga yang berterusan meningkat, jurang antara yang kaya dan miskin yang kian luas, keruntuhan moral di kalangan masyarakat samada muda maupun tua adalah disumbangkan secara langsung oleh sistem ekonomi yang diamalkan dunia kini yang berasaskan RIBA.

Matawang yang kita pakai kini adalah matawang yang tidak bersandarkan kepada apa-apa. Itu sebabnya kenapa kita kian hari memerlukan lebih banyak wang untuk mendapatkan sesuatu. Sebagai contoh kita cuma memerlukan sekeping duit syiling 10 sen untuk mendapatkan sebungkus nasi lemak pada tahun 70’an tetapi memerlukan sepuluh keping duit syiling 10 sen untuk mendapatkan nasi lemak yang sama kini. Ini adalah satu bentuk penindasan. Nilai wang jatuh mengikut masa. Kenapa? Semua matawang dunia bersandarkan kapada matawang Amerika yang semakin hari semakin jatuh nilainya kerana ia tidak disandarkan kepada apa-apa. Sejauh mana Amerika dapat menampung kedudukan ini sedangkan hutang negara mereka yang bernilai lebih dari USD8 Trillion dan meningkat setiap saat dapat bertahan? Selama mana kita dapat memberikan hutang kepada sipiutang kalau dia tidak pernah tahu hendak membayarnya?

Dalam masa yang begitu singkat kita dapat melihat kenaikan harga minyak dan emas yang begitu mendadak. Apakah sebenarnya yang meningkat? Harga emas dan minyak naik ataupun nilai matawang kita yang jatuh? Bila perkara begini terjadi, ianya akan menyebabkan kenaikan barangan dan perkhidmatan yang lain. Kenapa ianya demikian? Apakah sebab sebenarnya? Inilah apa yang masyarakat awam perlu tahu atau cari. Penyelesaian untuk semua masalah dunia ini adalah mudah, iaitu simpanlah dinar.

Introduction (English version)

A lot of people do not realize that the root caused of many of today’s problems is due to the existing economic and monetary system. The mounting debt, the inflation, the unemployment, the interest, the division between the rich and the poor and the social problems are all contributed by one main factor, i.e. the economic system. The present economic system is a system based on RIBA.

The paper money that we used is the type of money that does not have its own intrinsic value. At present all countries in the world are using and depending on this paper @ fiat money, particularly on US dollar. The question is how long can US dollar sustain itself due to the country's escalating debt by the day?

In a very short period of time, we have seen the prices of oil and gold escalates tremendously. Is it because the price of oil and gold has increased or is it due to the value of the currency that has decreased? When this situation happens, it will translate into an increment of prices of other products. Why is this happening? What are the reasons behind it? This is what the public should know or should find out. The solution for the entire problem is simple, i.e. keep or save Dinar.

No comments: