Pages

Tuesday, May 1, 2012

Pusingan Tawaf dan Fitrah Alam Semesta



Dan dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).” (Al-Anbiya, 21:33)

           
            Ayat Al-Quran di atas menerangkan kepada kita secara saintifik berkenaan dengan sistem yang berada di angkasa lepas yang mana semuanya bergerak di atas orbit dan landasan masing-masing. Semua planet, bulan dan bintang tidak akan berlanggar di antara satu sama lain selagi mana Allah mengkhendakinya tetap di situ dan semua pergerakan ini adalah pergerakan Sunnatullah atau pergerakan fitrah.  Bumi beredar mengelilingi matahari selama setahun pada satu arah, bulan beredar mengelilingi bumi selama satu bulan pada satu arah dan semua planet yang berada di angkasa mengelilingi  matahari dalam satu arah pusingan yang dikenali sebagai  pusingan Tawaf (Tawaf Movement)


Atlet olahraga juga berlari pada arah Tawaf (Tawaf Movement) kerana mempunyai hubung kait dengan kecepatan semasa berlari.



Bumi mengelilingi matahari pada arah Tawaf (Tawaf Movement), bumi sendiri berputar pada paksinya pada arah Tawaf (Tawaf Movement), bulan megelilingi bumi pada arah Tawaf  (Tawaf Movement) , semua planet dan bintang yang berada di dalam sistem solar sebenarnya juga mengelilingi galaksi pada arah Tawaf (Tawaf Movement).  Masing-masing beredar di atas paksi dan orbitnya pada arah Tawaf (Tawaf Movementdan pergerakan ini menjadi hukum (cosmic law) kepada pergerakan alam semesta (Sunnatullah/Fitrah).

Galaksi berputar pada arah Tawaf (Tawaf Movement).

Galaksi berputar pada arah Tawaf (Tawaf Movement).

             Sebenarnya hukum pergerakan alam semesta atau hukum pusingan Tawaf (Tawaf Movement) ini bukan sahaja melibatkan objek di angkasa lepas malah ia juga melibatkan ciptaan Allah yang hanya sekecil zarah atom dan hanya mampu dilihat di bawah mikroskop. Elektron di dalam atom berpusing di atas paksinya sendiri kemudian berpusing mengelilingi nucleus atom pada arah Tawaf (Tawaf Movement).  Benda-benda yang konkrit, cair dan bergas juga terbina daripada jutaan gabungan zarah atom dan ini bermakna hukum pusingan Tawaf (Tawaf Movement) di aplikasikan hampir kepada semua benda yang ada di alam semesta ini; planet-planet, tumbuh-tumbuhan, bulan-bulan yang berada pada setiap planet, binatang, tanah, air dan sebagainyanya.  Kerusi yang kita duduk dan mouse computer yang kita pegang juga mengandungi zarah-zarah atom.



Elektron di dalam struktur atom berputar pada arah Tawaf (Tawaf Movement).

             Hal ini tidak terkecuali juga dengan sel tubuh badan kita kerana tubuh badan manusia itu sendiri terdiri daripada  banyak sel. Sitoplasma (cytoplasm) yang berada di dalam sel, beredar mengelilingi nucleus pada arah Tawaf (Tawaf Movement) juga.

Sitoplasma (cytoplasma) mengelilingi nucleus pada arah Tawaf (Tawaf Movement).

Tumbuhan-tumbuhan jenis yang menjalar juga sekiranya kita perhatikan memanjat pada arah Tawaf (Tawaf Movement).

Kulit siput pun mempunyai corak mengikut arah Tawaf (Tawaf Movement).



Begitulah  ciptaan Allah S.W.T  daripada yang sekecil-kecil atom sehinggalah kepada yang sebesar-besar matahari masing-masing melakukan pusingan pada arah Tawaf (Tawaf Movement). Masing-masing dengan rendah dirinya mengikut pusingan apa yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T tetapi kenapa kita manusia yang mampu berfikir tidak pernah merenungkannya. Semua ciptaan Allah S.W.T melakukan pusingan mengikut arah Tawaf (Tawaf Movement) dan  pasti mempunyai hikmahnya tersendiri tetapi kita dengan ego sekali mencipta dan memakai jam yang bertentangan dengan Sunnatullah/Fitrah alam.


   

44. Allah mencipta langit dan bumi Dengan cara Yang layak dan berhikmat; Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi satu tanda (yang membuktikan kebijaksanaan Allah) bagi orang-orang Yang beriman.
                                                                                                                                                       (Al-Ankabut, 29:44)




          Apabila melakukan tawaf di kaabah, bahu kiri akan sentiasa dikiri dan hati akan menjadi lebih dekat dengan kaabah berbanding pada pusingan clockwise. Kita tawaf seiring dengan pergerakan semua benda yang ada di alam semesta; planet, bulan, matahari, sel-sel, atom dan darah dalam tubuh badan sekaligus menjadikan kita lebih tenang selepas daripada itu. Pusingan Tawaf (Tawaf Movement) di kaabah yang berlaku sejak berkurun-kurun lamanya sebenarnya sekira dikaji secara saintifik menghasilkan satu gelombang elektromagnetik yang menuju ke atas. Prinsip yang digunakan adalah sama seperti prinsip di dalam kelas sains fizik iaitu prinsip tangan kanan. 


Mengikut prinsip tangan kanan, medan magnetik ini secara tidak langsung mampu menghasilkan tenaga yang menuju ke atas. Kemungkinan besar daya tenaga inilah yang menyebabkan doa seseorang di Masjidil Haram mudah dimakbulkan kerana hasil daripada pusingan tawaf yang kerap disana sejak berkurun lamanya menghasilkan satu gelombang tenaga atau gelombang doa yang menuju ke atas.



Secara saintifiknya pergerakan Tawaf (Tawaf Movement) ini menghasilkan tenaga elektromagnetik yang menuju ke atas. Sekiranya seseorang itu memakai jam yang memusing pada arah Tawaf (Tawaf Movement), secara tidak langsung orang itu akan merasai gelombang yang menuju kepadanya setiap kali orang itu melihat jam.

Hakikatnya, hanya Allah sahaja yang benar-benar mengetahui hikmah di sebalik pusingan pada arah Tawaf (Tawaf Movement). Sebagai seorang muslim tidak salah sekiranya kita mengikut apa yang Fitrah atau Sunnatullah kerana kita tahu pasti ada banyak kebaikan di sebalik ciptaannya itu. Allah semesta alam mencipta benda dari yang sekecil-kecil atom sehinggalah kepada galaksi, semuanya berputar pada arah yang satu, arah Tawaf  (Tawaf Movement) dan tidak patutlah kita sebagai hambanya menggunakan jam yang bertentangan dengan Fitrah atau Sunnatullah. Marilah kita berhijrah, hijrah dengan mengikut jam yang Fitrah, hijrah cara kita berfikir, hijrah dari keburukan kepada kabaikan dan hijrah dari kegelapan kepada cahaya yang terang benderang. Wassalam.





Sekiranya anda ingin melihat gambar & spesifikasi Jam Hijrah pusingan Tawaf (Anticlockwise):
http://thegolddinar.blogspot.com/p/spesifikasi-jam-tawaf-anticlockwise.html

Sekiranya ingin terus membuat pesanan:
http://thegolddinar.blogspot.com/p/borang-pesanan.html


Terima kasih kerana sudi melawat blog kami.







25 comments:

maserfisura said...

subhanallah... informasi yang menakjubkan....hanya ALLAH YANG MAHA SEMPURNA

zaiham 9W2DYA / 113MB290 said...

Maklumat yang baik ternyata kebesaran Allah swt

zuez said...

Wah Informansi yan bagus mas bro... like this

ch000tz said...

kebesarannya

Anonymous said...

“Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work.” – Thomas Edison

Unknown said...

subhanallah
luar biasa
jadi merinding

salam silaturahmi

بلاد وعباد said...

موضوع رائع بارك الله فيك وجزاك خيرا
wonderful post,

Unknown said...

sucesso amigo muito massa teu blog gostei grande abraço..

Unknown said...

nice info

Admin said...

Bagus sekali.
Tukar link yuk

About dunia said...

hemmmmm galaxy

Lissa said...

subhanallah .. maha suci Allah .. indahnya ciptaan tuhan ..

iEdA said...

subhanAllah...besar sungguh ciptaanNya...info yg bguna

Lyza Qayudonajew II said...

waa . . menarik info . suka ^_^ sya da follow . kalau sudi , follow la balik =)

Bersedia Belajar said...

Terimakasih sudah berkunjung, nice to meet You

dika said...

mampir lagi ya..

Brebes said...

subhanalloh, bagus banget postingan nya.

Terimakasih sudah sudi mampir ke blog saya :
http://ada-kabeh.blogspot.com/
sudi kiranya saudara/i mampir dan belanja di toko online saya di :
http://kostum-brebes.blogspot.com

mia said...

kunjungan balas

Teguh Priyantoro said...

trima kasih...artikel yang bagus..

fikri humor said...

subhanallah.. memang banyak ilmu dan rahasia yang belum terungkap di dunia ini..

hasnie said...

hebat, sangat hebat ciptaan Allah.susunan yang penuh teratur...tidak la ia sia2 melainkan dengan bertujuan....ciptaanNya sangat meliputi di langit dan bumi...itulah keseimbangan yang hebat yang tidak dapat dimungkapkan dengan kata2

Nawawi said...

tidak sia sia saya kunjungi blog ini :D

Muhamad Eko Saputra said...

Asliiiii keren postinganya .. http://kodokoala.blogspot.com/

ARZEC.LYNMY said...

Terima kasih.

Anonymous said...

Nyasar ke blog ini. Tapi tidak menyesal. ternyata banyak Ilmu yang bisa diambil di sini. Semuanya berputar yaaa..
WOOOOWWW...

Subhaanallooh. Alloohu Akbar..

Sungguh indah ciptaan Allah Subhaanahu Wata'ala-
Syukron artikelnya. Semoga bArokah