Bahagian 2
Sistem Ekonomi Kufar
Sistem ekonomi yang kita amalkan sekarang ini adalah merupakan sistem kapitalis; mahu tidak mahu sebagai seorang muslim kita harus mengakui bahawa ini adalah sistem kafir yang semestinya tidak menepati acuan Deen-ul-Islam. Sekiranya kita muhasabah diri dan menginsafi serta mengakui hakikat ini, maka sudah pastinya kita harus menolak sistem yang digunapakai sekarang ini. Kerana, setuju ataupun tidak, disebabkan sistem yang kita amalkan inilah maka segala masaalah yang kian mencengkam masyarakat berlaku. Sebagai contoh, masalah graduan menganggur, harga barangan naik saban tahun, kadar kemiskinan bertambah, masalah sosial samada di kalangan remaja maupun tua kian meningkat, keruntuhan institusi keluarga yang membahayakan, kegiatan maksiat dan jenayah yang berleluasa, isu najis dadah yang tidak pernah selesai, bangsa homoseksual yang makin bertambah ramai, penindasan, penganiayan dan peperangan di sana-sini, dan bermacam-macam lagi.
Apakah sistem ekonomi yang kita amalkan sekarang ini? Ianya adalah merupakan sistem yang berteraskan kapitalis (modal), di mana modal adalah bersumberkan matawang fiat (matawang kertas yang tidak bersandarkan kepada apa-apa nilai di belakangnya), dengan lain perkataan, duit yang kita gunakan sekarang ini adalah duit yang tidak ada nilai di belakangnya, ianya tidak ada emas sebagai sandaran, sebagaimana yang ramai di antara kita ingatkan bahawa matawang ini nilainya adalah daripada sandaran emas di belakangnya, sebenarnya tidak lagi.
Duit sekarang sudah tidak ada sandaran emas sejak dari tahun 1971 lagi. Nilainya diapungkan berdasarkan kepada penawaran dan permintaan. Jika banyak permintaan kepada duit itu maka tinggilah nilainya, tetapi jika kurang permintaannya maka turunlah nilainya. Namun semenjak tahun 1971, duit kita tidak pernah lagi meningkat nilainya, malah asyik sahaja menurun nilainya, sebab itu sekeping roti canai yang dahulunya berharga 10 sen pada tahun 1970’an sudah menjadi 70 sen sekarang ini. Ianya disebabkan oleh matawang kita turun nilainya. Inilah yang dimaksudkan dengan duit RIBA. Duit sekarang ini berunsurkan penindasan. Roti canai pada tahun 1970’an sama rupa, bentuknya dengan roti canai tahun 2006, malah tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa dari segi kualiti, roti canai tahun 1970’an adalah lebih baik kualitinya daripada roti canai tahun 2006, tetapi kenapa harga yang berbeza? Persoalan inilah sekiranya diajukan kepada kononya pakar ekonomi masa kini akan mengatakan “oh...ini adalah faktor inflasi dan faktor masa yang telah berubah”. Jelas sekali ini adalah jawapan daripada mereka yang jahil ilmu hakiki.
Ramai yang kononnya ahli ekonomi dunia kini membuat kajian dan analisa tanpa aqal yang sempurna malah lebih kepada memenuhi nafsu perut yang bermaharajalela. Maka matanya yang dikurniakan Allah SWT tidak digunakan untuk melihat, telinga tidak digunakan untuk mendengar, hati menjadi mati. Isu sebenarnya adalah DUIT. Matawang yang kita gunakan sekarang ini yang kita kenali sebagai ringgit, rupiah, yen, baht, usd, euro adalah matawang RIBA. Nilainya berubah-ubah, tidak menentu, penambahan bilangannya dapat dibuat dengan hanya mencetak. Apakah sukar bagi sesebuah negara untuk menambahkan duit mereka? Tentu sekali dengan sistem ini, ianya tidak sukar, senang saja, cuma cetak dan edarkan. Inikah bentuk matawang yang seharusnya kita gunakan sebagai alat pembayaran?
Duit masa kini BUKAN wang. Duit seharusnya:
(1) memiliki nilai tersendiri seperti emas, perak, kurma, gandum, barli, garam dan lain-lain barangan komoditi yang memiliki nilai,
(2) nilainya tidak berubah berdasarkan masa, sebagai contoh, nilai 1 gram emas tetap sama daripada zaman dahulu sehingga sekarang sebab 1 gram emas dahulu dengan 1 gram emas sekarang adalah sama. Sebagai contoh, 1 keping dirham wang perak murni seberat 3.00 gram dapat membeli 1 ekor ayam di zaman RasulAllah SAW, sekarang ini setelah lebih dari 1400 tahun kemudian 1 ekor ayam masih boleh dibeli dengan 1 keping wang dirham perak murni seberat 3.00 gram. Logiknya adalah kerana ayam dan wang perak itu tidak pernah berbeza di zaman 1400 tahun dahulu maupun sekarang. Cuba bandingkan fenomena ini dengan harga ayam 10 tahun dahulu dengan sekarang. Jauh sekali bezanya. Ini adalah disebabkan duit yang kita gunakan sekarang ini adalah duit Riba sedangkan dahulu manusia mengunakan matawang sebenar.
(3) diterima oleh segenap lapisan manusia. Cuba kita ambil sekeping wang RM100 dan kita koyakkan kepada 10 cebisan kecil dan kemudian kita campakkan di udara di kota London, agaknya akan adakah manusia yang berebut-rebut mengejar cebisan wang itu untuk dicantumkan supaya mereka miliki wang RM100 tadi? Berbanding dengan jika kita pecahkan sekeping wang dinar emas murni kepada 10 keping dan kita lakukan aksi yang sama seperti yang kita lakukan kepada wang RM100 tadi. Dengan yakin, Insya’Allah ramai yang akan berebut untuk mengambil sekeping dari pecahan wang dinar emas murni tadi kerana biarpun sekeping kecil dari 1 keping wang dinar emas murni tetapi sekeping kecil ini adalah emas, dan semua manusia menilai emas sebagai berharga.
Allah SWT telah nyatakan hal ini di dalam Al-Quran tanpa ragu lagi. Cuba kita bawa wang ringgit untuk digunakan di negara China, sudah tentu wang itu tidak dapat digunakan di sana sebaliknya kita perlu menukarkan wang tersebut kepada matawang Yuan dan barulah kita dapat membeli apa-apa di negara China. Tetapi sekiranya kita bawa wang emas ke negara China ataupun ke mana negara di dunia ini sekali pun, Insya’Allah kita tidak akan ditolak, pembelian kita dengan mengunakan pembayaran wang emas akan diterima oleh penjual dengan rasa riang dan gembira.
Dengan berlandaskan matawang Riba inilah sistem ekonomi sekarang ini berjalan. Bagi menjayakan sistem ini, ekonomi secara kredit (hutang) perlu diperhebatkan. Maka diwujudkan sistem perbankan bagi melaksanakan hasrat dajal mereka ini. Namun yang menyedihkan timbullah pulak pihak yang kononnya sebagai pakar fiqh Islam yang membenarkan pengwujudan “sistem perbankan Islam”, di mana yang asalnya haram dihalalkan. RasulAllah SAW ada bersabda di dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad bahawa “akan datang suatu zaman kepada manusia, mereka memakan riba.” Lalu ada yang bertanya, “Apakah semua manusia wahai Rasulullah?” Sabdanya, “Orang yang tidak memakannya namun terkena debunya.” Zaman yang RasulAllah SAW maksudkan ini adalah di zaman kita sekarang ini, walaupun kita cuba untuk tidak menggunakan sistem perbankan sekarang ini tetapi kita masih menggunakan matawang riba yang cukup menindas ini. Firman Allah SWt di dalam surah Al-Baqarah ayat 279 yang di antara maksudnya “jika kamu terus mengamalkan riba, maka tunggulah bahawa Allah dan para Rasulnya akan datang memerangi kamu.”
Masalah riba ini masih dipandang ringan oleh masyarakat kerana rata-rata masyarakat Islam jahil akan pengertiannya, sedangkan, Abdullah ibn Handullah meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud, “Satu dirham riba dosanya lebih berat daripada dosa orang berzina tiga puluh enam kali.” Dan manakala Allah SWT berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 275, yang di antara maksudnya, “Orang-orang yang memakan riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantang penyakit jiwa”. Maka tidak hairanlah kenapa di zaman ini kita lihat terlalu banyak sangat penyakit sosial dan keruntuhan akhlak berlaku. Mungkin juga ini adalah faktur yang membuatkan doa kita tidak dimakbulkan Allah SWT kerana kehidupan harian kita bergelumang dengan dosa hanya dengan amalan ekonomi yang kita gunakan hari ini. Inilah juga yang menjadi jawapan kepada kenapa umat Islam boleh diperkotak-katikkan oleh bangsa zionis di masa kini. Kita terlalu jahil sehinggakan amalan ibadah kita yang kita sangkakan suci telah dicemari dengan amalan riba. Kita tunaikan zakat dengan nawaitu untuk mensucikan harta kita dan juga menunaikan tanggungjawab di dalam rukum Islam, dan dengan harapan zakat tadi dapat memakmurkan ekonomi ummah Islam tetapi digelakkan sahaja oleh pihak zionis kerana mereka telah dapat mencemarkan ibadah kita apabila kita menggunakan matawang ciptaan mereka ini.
Sistem eknomi yang kita amalkan sekarang ini adalah merupakan agenda Dajal untuk menakluki dunia, ianya dilakukan dengan cara terperinci serta senyap dan licin, dan sudah berjalan selama lebih dari 200 tahun. Sebagai muslim kita tidak boleh lari dari mengakui bahawa sebelum Dajal dibunuh oleh Nabi Isa A.S, Dajjal akan memerintah dunia ini, inilah zaman Dajjal, janganlah kita hanya menanti kehadiran Nabi Isa A.S tanpa kita melakukan apa-apa dan hidup dengan bergelumang dosa. Marilah kita bersatu sebagai suatu ummah dan menolak sistem ekonomi kufar ini dan mengantikan dengan sistem ekonomi Islam yang hakiki. Selagi kita terus mengunakan matawang sekarang ini dan mendokong sistem perbankan sekarang ini (tidak kira samada perbankan Islam ataupun konvensional), kitalah yang bertangugnjawab kepada pembunuhan, penindasan dan kekejaman pihak musuh kita kaum kafir musrikin ini keatas saudara-saudara kita di seluruh dunia.
Isu membasmi kemiskinan ini tidak akan selesai selagi kita menggunakan matawang kufar ini. Matlamat pemimpin untuk membasmi kemiskinan akan tinggal sebagai angan-angan kosong semata. Islam telah menunjukkan kepada dunia bagaimana sesuatu ekonomi itu harus dilaksanakan sehinggakan di satu ketika tidak ada seorang miskin pun yang ada untuk menerima wang zakat. Matawang dinar emas murni dan dirham perak telah digunakan sebagai alat penukaran barangan dan perkhidmatan di masa itu. Wang dinar emas murni adalah matawang sunnah RasulAllah SAW. Tidak ada siapa pun yang harus mempertikaikan soal sunnah RasulAllah SAW. Oleh yang demikian menjadi satu jihad bagi setiap individu Muslim memartabatkan kembali sistem ekonomi Islam bersandarkan wang dinar emas murni dan menolak matawang Riba yang serba serbi menindas ini.
Hukum memakan babi itu haram, oleh itu walau macamana sekali pun kita cuba mencantikkan babi itu dengan memakaikannya jubah hijau, memakaikan celak Mekah, memakaikan janggut, memakaikan minyak wangi kepada babi tersebut dan kemudian kita sembelih mengikut prosedur syariah, babi itu tetap haram untuk dimakan kecuali darurah. Maka begitulah juga kepada matawang sekarang ini, duit RM ini duit Riba, maka haram hukumnya, biarlah berpuluh-puluh fatwa dikeluarkan untuk cuba menghalalkannya ianya tetap haram. Dunia sekarang ini telah dicemari dengan benih yang kotor, maka walau macamana cantik sekali pun kita lihat dunia ini ianya tetap dari benih yang kotor. Kita harus bersedia menerima hakikat ini biarpun pahit mana sekali pun.
Sistem Ekonomi Kufar
Sistem ekonomi yang kita amalkan sekarang ini adalah merupakan sistem kapitalis; mahu tidak mahu sebagai seorang muslim kita harus mengakui bahawa ini adalah sistem kafir yang semestinya tidak menepati acuan Deen-ul-Islam. Sekiranya kita muhasabah diri dan menginsafi serta mengakui hakikat ini, maka sudah pastinya kita harus menolak sistem yang digunapakai sekarang ini. Kerana, setuju ataupun tidak, disebabkan sistem yang kita amalkan inilah maka segala masaalah yang kian mencengkam masyarakat berlaku. Sebagai contoh, masalah graduan menganggur, harga barangan naik saban tahun, kadar kemiskinan bertambah, masalah sosial samada di kalangan remaja maupun tua kian meningkat, keruntuhan institusi keluarga yang membahayakan, kegiatan maksiat dan jenayah yang berleluasa, isu najis dadah yang tidak pernah selesai, bangsa homoseksual yang makin bertambah ramai, penindasan, penganiayan dan peperangan di sana-sini, dan bermacam-macam lagi.
Apakah sistem ekonomi yang kita amalkan sekarang ini? Ianya adalah merupakan sistem yang berteraskan kapitalis (modal), di mana modal adalah bersumberkan matawang fiat (matawang kertas yang tidak bersandarkan kepada apa-apa nilai di belakangnya), dengan lain perkataan, duit yang kita gunakan sekarang ini adalah duit yang tidak ada nilai di belakangnya, ianya tidak ada emas sebagai sandaran, sebagaimana yang ramai di antara kita ingatkan bahawa matawang ini nilainya adalah daripada sandaran emas di belakangnya, sebenarnya tidak lagi.
Duit sekarang sudah tidak ada sandaran emas sejak dari tahun 1971 lagi. Nilainya diapungkan berdasarkan kepada penawaran dan permintaan. Jika banyak permintaan kepada duit itu maka tinggilah nilainya, tetapi jika kurang permintaannya maka turunlah nilainya. Namun semenjak tahun 1971, duit kita tidak pernah lagi meningkat nilainya, malah asyik sahaja menurun nilainya, sebab itu sekeping roti canai yang dahulunya berharga 10 sen pada tahun 1970’an sudah menjadi 70 sen sekarang ini. Ianya disebabkan oleh matawang kita turun nilainya. Inilah yang dimaksudkan dengan duit RIBA. Duit sekarang ini berunsurkan penindasan. Roti canai pada tahun 1970’an sama rupa, bentuknya dengan roti canai tahun 2006, malah tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa dari segi kualiti, roti canai tahun 1970’an adalah lebih baik kualitinya daripada roti canai tahun 2006, tetapi kenapa harga yang berbeza? Persoalan inilah sekiranya diajukan kepada kononya pakar ekonomi masa kini akan mengatakan “oh...ini adalah faktor inflasi dan faktor masa yang telah berubah”. Jelas sekali ini adalah jawapan daripada mereka yang jahil ilmu hakiki.
Ramai yang kononnya ahli ekonomi dunia kini membuat kajian dan analisa tanpa aqal yang sempurna malah lebih kepada memenuhi nafsu perut yang bermaharajalela. Maka matanya yang dikurniakan Allah SWT tidak digunakan untuk melihat, telinga tidak digunakan untuk mendengar, hati menjadi mati. Isu sebenarnya adalah DUIT. Matawang yang kita gunakan sekarang ini yang kita kenali sebagai ringgit, rupiah, yen, baht, usd, euro adalah matawang RIBA. Nilainya berubah-ubah, tidak menentu, penambahan bilangannya dapat dibuat dengan hanya mencetak. Apakah sukar bagi sesebuah negara untuk menambahkan duit mereka? Tentu sekali dengan sistem ini, ianya tidak sukar, senang saja, cuma cetak dan edarkan. Inikah bentuk matawang yang seharusnya kita gunakan sebagai alat pembayaran?
Duit masa kini BUKAN wang. Duit seharusnya:
(1) memiliki nilai tersendiri seperti emas, perak, kurma, gandum, barli, garam dan lain-lain barangan komoditi yang memiliki nilai,
(2) nilainya tidak berubah berdasarkan masa, sebagai contoh, nilai 1 gram emas tetap sama daripada zaman dahulu sehingga sekarang sebab 1 gram emas dahulu dengan 1 gram emas sekarang adalah sama. Sebagai contoh, 1 keping dirham wang perak murni seberat 3.00 gram dapat membeli 1 ekor ayam di zaman RasulAllah SAW, sekarang ini setelah lebih dari 1400 tahun kemudian 1 ekor ayam masih boleh dibeli dengan 1 keping wang dirham perak murni seberat 3.00 gram. Logiknya adalah kerana ayam dan wang perak itu tidak pernah berbeza di zaman 1400 tahun dahulu maupun sekarang. Cuba bandingkan fenomena ini dengan harga ayam 10 tahun dahulu dengan sekarang. Jauh sekali bezanya. Ini adalah disebabkan duit yang kita gunakan sekarang ini adalah duit Riba sedangkan dahulu manusia mengunakan matawang sebenar.
(3) diterima oleh segenap lapisan manusia. Cuba kita ambil sekeping wang RM100 dan kita koyakkan kepada 10 cebisan kecil dan kemudian kita campakkan di udara di kota London, agaknya akan adakah manusia yang berebut-rebut mengejar cebisan wang itu untuk dicantumkan supaya mereka miliki wang RM100 tadi? Berbanding dengan jika kita pecahkan sekeping wang dinar emas murni kepada 10 keping dan kita lakukan aksi yang sama seperti yang kita lakukan kepada wang RM100 tadi. Dengan yakin, Insya’Allah ramai yang akan berebut untuk mengambil sekeping dari pecahan wang dinar emas murni tadi kerana biarpun sekeping kecil dari 1 keping wang dinar emas murni tetapi sekeping kecil ini adalah emas, dan semua manusia menilai emas sebagai berharga.
Allah SWT telah nyatakan hal ini di dalam Al-Quran tanpa ragu lagi. Cuba kita bawa wang ringgit untuk digunakan di negara China, sudah tentu wang itu tidak dapat digunakan di sana sebaliknya kita perlu menukarkan wang tersebut kepada matawang Yuan dan barulah kita dapat membeli apa-apa di negara China. Tetapi sekiranya kita bawa wang emas ke negara China ataupun ke mana negara di dunia ini sekali pun, Insya’Allah kita tidak akan ditolak, pembelian kita dengan mengunakan pembayaran wang emas akan diterima oleh penjual dengan rasa riang dan gembira.
Dengan berlandaskan matawang Riba inilah sistem ekonomi sekarang ini berjalan. Bagi menjayakan sistem ini, ekonomi secara kredit (hutang) perlu diperhebatkan. Maka diwujudkan sistem perbankan bagi melaksanakan hasrat dajal mereka ini. Namun yang menyedihkan timbullah pulak pihak yang kononnya sebagai pakar fiqh Islam yang membenarkan pengwujudan “sistem perbankan Islam”, di mana yang asalnya haram dihalalkan. RasulAllah SAW ada bersabda di dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad bahawa “akan datang suatu zaman kepada manusia, mereka memakan riba.” Lalu ada yang bertanya, “Apakah semua manusia wahai Rasulullah?” Sabdanya, “Orang yang tidak memakannya namun terkena debunya.” Zaman yang RasulAllah SAW maksudkan ini adalah di zaman kita sekarang ini, walaupun kita cuba untuk tidak menggunakan sistem perbankan sekarang ini tetapi kita masih menggunakan matawang riba yang cukup menindas ini. Firman Allah SWt di dalam surah Al-Baqarah ayat 279 yang di antara maksudnya “jika kamu terus mengamalkan riba, maka tunggulah bahawa Allah dan para Rasulnya akan datang memerangi kamu.”
Masalah riba ini masih dipandang ringan oleh masyarakat kerana rata-rata masyarakat Islam jahil akan pengertiannya, sedangkan, Abdullah ibn Handullah meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud, “Satu dirham riba dosanya lebih berat daripada dosa orang berzina tiga puluh enam kali.” Dan manakala Allah SWT berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 275, yang di antara maksudnya, “Orang-orang yang memakan riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantang penyakit jiwa”. Maka tidak hairanlah kenapa di zaman ini kita lihat terlalu banyak sangat penyakit sosial dan keruntuhan akhlak berlaku. Mungkin juga ini adalah faktur yang membuatkan doa kita tidak dimakbulkan Allah SWT kerana kehidupan harian kita bergelumang dengan dosa hanya dengan amalan ekonomi yang kita gunakan hari ini. Inilah juga yang menjadi jawapan kepada kenapa umat Islam boleh diperkotak-katikkan oleh bangsa zionis di masa kini. Kita terlalu jahil sehinggakan amalan ibadah kita yang kita sangkakan suci telah dicemari dengan amalan riba. Kita tunaikan zakat dengan nawaitu untuk mensucikan harta kita dan juga menunaikan tanggungjawab di dalam rukum Islam, dan dengan harapan zakat tadi dapat memakmurkan ekonomi ummah Islam tetapi digelakkan sahaja oleh pihak zionis kerana mereka telah dapat mencemarkan ibadah kita apabila kita menggunakan matawang ciptaan mereka ini.
Sistem eknomi yang kita amalkan sekarang ini adalah merupakan agenda Dajal untuk menakluki dunia, ianya dilakukan dengan cara terperinci serta senyap dan licin, dan sudah berjalan selama lebih dari 200 tahun. Sebagai muslim kita tidak boleh lari dari mengakui bahawa sebelum Dajal dibunuh oleh Nabi Isa A.S, Dajjal akan memerintah dunia ini, inilah zaman Dajjal, janganlah kita hanya menanti kehadiran Nabi Isa A.S tanpa kita melakukan apa-apa dan hidup dengan bergelumang dosa. Marilah kita bersatu sebagai suatu ummah dan menolak sistem ekonomi kufar ini dan mengantikan dengan sistem ekonomi Islam yang hakiki. Selagi kita terus mengunakan matawang sekarang ini dan mendokong sistem perbankan sekarang ini (tidak kira samada perbankan Islam ataupun konvensional), kitalah yang bertangugnjawab kepada pembunuhan, penindasan dan kekejaman pihak musuh kita kaum kafir musrikin ini keatas saudara-saudara kita di seluruh dunia.
Isu membasmi kemiskinan ini tidak akan selesai selagi kita menggunakan matawang kufar ini. Matlamat pemimpin untuk membasmi kemiskinan akan tinggal sebagai angan-angan kosong semata. Islam telah menunjukkan kepada dunia bagaimana sesuatu ekonomi itu harus dilaksanakan sehinggakan di satu ketika tidak ada seorang miskin pun yang ada untuk menerima wang zakat. Matawang dinar emas murni dan dirham perak telah digunakan sebagai alat penukaran barangan dan perkhidmatan di masa itu. Wang dinar emas murni adalah matawang sunnah RasulAllah SAW. Tidak ada siapa pun yang harus mempertikaikan soal sunnah RasulAllah SAW. Oleh yang demikian menjadi satu jihad bagi setiap individu Muslim memartabatkan kembali sistem ekonomi Islam bersandarkan wang dinar emas murni dan menolak matawang Riba yang serba serbi menindas ini.
Hukum memakan babi itu haram, oleh itu walau macamana sekali pun kita cuba mencantikkan babi itu dengan memakaikannya jubah hijau, memakaikan celak Mekah, memakaikan janggut, memakaikan minyak wangi kepada babi tersebut dan kemudian kita sembelih mengikut prosedur syariah, babi itu tetap haram untuk dimakan kecuali darurah. Maka begitulah juga kepada matawang sekarang ini, duit RM ini duit Riba, maka haram hukumnya, biarlah berpuluh-puluh fatwa dikeluarkan untuk cuba menghalalkannya ianya tetap haram. Dunia sekarang ini telah dicemari dengan benih yang kotor, maka walau macamana cantik sekali pun kita lihat dunia ini ianya tetap dari benih yang kotor. Kita harus bersedia menerima hakikat ini biarpun pahit mana sekali pun.
Pohon rendang yang kita sedang berehat dibawahnya ini sambil menikmati buah-buahnya yang masak ranum adalah daripada benih yang haram, kita terpaksa menebang pokok yang menjadi tempat teduhan kita selama ini dan berjihad mencari dan menegakkan kebenaran. Insya’Allah apabila kebenaran ditegakkan, yang batil itu akan musnah dengan sendirinya, Insya’Allah, Ameen Ya-Rabbal-Alameen.
(Insya’Allah akan bersambung di siri berikutnya)
Mohamed Hussain
26 Ramadhan 1427 Hijrah (5.20 p.m)
(Insya’Allah akan bersambung di siri berikutnya)
Mohamed Hussain
26 Ramadhan 1427 Hijrah (5.20 p.m)
1 comment:
Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu
Post a Comment